Niezależnie od tego, czy jest to inspektor BHP, czy kierownik, ważne jest, aby ktoś z władz regularnie przeprowadzał ocenę ryzyka związanego z bezpieczeństwem i higieną pracy w biurze.

Te oceny ryzyka identyfikują wszystko, co wymaga poprawy i mają na celu wychwycenie problemu, zanim przerodzi się on w poważny incydent. Oczywiście, nie powinno być tak, że zagrożenia i problemy są zawsze złapany tylko w ocenach ryzyka, ponieważ jest to odpowiedzialność każdego, aby być świadomi problemów w ciągu ich dni pracy na biurku.

Ustawa o bezpieczeństwie i higienie pracy określa obowiązki każdego w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy i zgodnie z tą ustawą, to spada na każdego.

Sprawdź ten film, który mówi o podstawach zarządzania ryzykiem.

Jeśli więc masz zamiar przeprowadzić ocenę ryzyka w biurze, na jakie 5 głównych elementów powinieneś zwrócić uwagę?

  1. Czy jest wystarczająco dużo miejsca, aby osoba mogła wygodnie usiąść, nie skręcając się? Pod biurkiem nie powinny znajdować się żadne przedmioty, a pracownik powinien mieć możliwość siedzenia w jednej linii z ekranem komputera. Zmniejsza to bóle i zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia urazów układu mięśniowo-szkieletowego.
  2. Czy biurko i krzesło biurowe są dostosowane do ich potrzeb? W przypadku większości pracowników biurowych musimy pomyśleć o ergonomii. Oznacza to krzesło o regulowanej wysokości, które można również regulować na kilka innych sposobów, takich jak głębokość siedziska, oparcie i podłokietniki. Dzięki temu dana osoba może siedzieć wygodnie i w sposób podparty podczas pracy.
  3. Czy są tam jakieś zwisające przewody lub inne niebezpieczeństwa związane z potknięciami? Wlokące się przewody to ogromny problem, który wymaga natychmiastowego działania. Dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie przewodów w skrzynkach, aby nikt nie mógł się potknąć i upaść. Należy również przyjrzeć się podłodze i upewnić się, że nie jest zbyt śliska lub, jeśli jest to dywan, że nigdzie się nie unosi.
  4. Jeśli w biurze znajduje się magazyn podwieszany (półki), czy jest on bezpieczny? Półki są powszechną cechą w biurach i pomagają zwiększyć pojemność magazynową bez zużywania powierzchni podłogi. Jednakże, półki mogą łatwo stać się przeciążone i dlatego niebezpieczne. Jest to coś, co należy sprawdzić podczas przeprowadzania oceny ryzyka w biurze.
  5. Sprawdź oświetlenie - czy nie migocze lub nie powoduje odblasków? Sprawdź, czy oświetlenie nie migocze i nie przyczynia się do bólu głowy i zmęczenia oczu. Sprawdź również, czy na ekranie monitora lub gdy ktoś po prostu siedzi przy biurku nie pojawiają się odblaski.

Istnieje jeszcze kilka innych elementów, na które należy zwrócić uwagę, w zależności od wielkości biura i liczby pracujących w nim osób. Jeśli jednak szukasz podstaw, te pięć punktów powinno wskazać Ci właściwy kierunek.